STRIKKS

Aanleiding visualisatie door STRIKKS

STRIKKS

Aanleiding

de aanleiding van deze opdracht was het onderzoek dat STRIKKS doet naar “Personalisatie in Knitwear, een bijdrage aan een duurzame garderobe”. Hiermee combineert STRIKKS de veranderingen die gaande zijn in de modewereld: het groeiend bewustzijn van de consument en de vraag naar individualisatie, in combinatie met STRIKK’s fascinatie voor breien en de technische mogelijkheden van de huidige breimachines. STRIKKS heeft een proces ontwikkeld waarmee de klant haar eigen kledingstuk samenstelt op basis van een model, een kleur en een gebreide stof. Vervolgens wordt deze keuze gevisualiseerd en geprojecteerd op een paspop in de winkel.

van deze opdracht was het onderzoek dat STRIKKS doet naar “Personalisatie in Knitwear, een bijdrage aan een duurzame garderobe”. Hiermee combineert STRIKKS de veranderingen die gaande zijn in de modewereld: het groeiend bewustzijn van de consument en de vraag naar individualisatie, in combinatie met STRIKK’s fascinatie voor breien en de technische mogelijkheden van de huidige breimachines. STRIKKS heeft een proces ontwikkeld waarmee de klant haar eigen kledingstuk samenstelt op basis van een model, een kleur en een gebreide stof. Vervolgens wordt deze keuze gevisualiseerd en geprojecteerd op een paspop in de winkel.

Customer journey van het virtueel passen in de winkel.

Probleemstelling

Het is lastig voor klanten om middels het huidige systeem van visualisatie een goede aankoopbeslissing te nemen. De onderzoeksvraag was dan ook:

 “Designing a user experience to sell personalized knitwear in store”

Voorbeeld breiwerken van STRIKKS

Samenwerking en werkwijze

 Een afstudeerder  heeft samen met STRIKKS en de experts van de TU Delft samengewerkt aan deze opdracht. TU Delft en afstudeerder brachten kennis in hebben over de (vormgevings-)technische kant van kledingvisualisatie, 3D bodyscanning en de technische kant van user experience. STRIKKS deelde kennis uit voorgaande testsituaties en maakte nieuwe testsituaties mogelijk en dacht mee aan de gebruikerskant van user experience. Met als resultaat realistische toepassing van theoretische kennis.

In de samenwerking is toegewerkt naar een shoppingervaring die de klant overtuigt om gepersonaliseerde knitwear te kopen. Verschillende methodes om kleding te visualiseren werden onderzocht en toegepast op de knitwear van STRIKKS. Het beoogde eindresultaat is een visualisatie: hoe het kledingstuk past op een avatar die het lichaam (digital twin) van de klant reperesenteert. Voor de configuratie van het kledingstuk werd onderzocht welke methode het meest geschikt is om maten te nemen.

Design proposal door afstudeerder.

Resultaten, inzichten, conclusies

De afstudeerder heeft een uitgebreide analyse gedaan naar het huidige personalisatieproces, de presentatie van het kledingstuk, de manier van maatnemen, en het zoeken naar de juiste manier van visualisatie. Voor de grafische representatie van het kledingstuk is gekozen voor bestaande software Clo3D. Vervolgens zijn er aan de hand van 6 proefpersonen visualisaties en gebreide kledingstukken gerealiseerd en vergeleken.

Het resultaat is een ontwerpvoorstel: een accurate interactieve digitale weergave van het keuzeproces dat de klant doorloopt, waarbij de klant een helder beeld heeft van het visuele aspect van het kledingstuk (stof, kleur, pasvorm).

Het onderzoek heeft opgeleverd dat grafische/digitale visualisatie inderdaad waardevol is in het personalisatieproces. Verbeteringen zijn nodig om het proces nog aangenamer te maken voor de klant, zoals een betere verpersoonlijking van de avatar. Verdere uitkomsten waren dat de klant ook moeite kan hebben met een personalisatiesysteem, omdat er vragen worden gesteld over maatvoering waar de klant normaalgesproken niet mee bezig is of geen kennis van heeft. Tevens is de weergave van de gebreide stoffen nog niet precies genoeg om valling van de stof correct weer te geven. Daarvoor is verbeterde software maar ook meer rekenkracht van de computer nodig.

Kennisontwikkeling & kennisdeling/toepasbaarheid

STRIKKS gaat nu de mogelijkheden onderzoeken om de visualisatie en de interface van het keuzeproces te verbeteren. Later zal dit worden getest in een pop up store.

Vergelijking virtuele en werkelijke fit.