Techupdate “passende mode”

Impressie van de Nettelo app (www.nettelo.com), genoemd in de Techupdate.

Nederland is momenteel recordhouder in het aantal retouren van via internet bestelde modeartikelen. Als hoofdargument wordt ‘niet passen’ aangegeven.  (Https://www.eshopperbarometer.dpdgroup.com/chart.php)

In deze Techupdate van het inmiddels afgeronde project ‘Passende Mode via Internet’ (voertaal Engels: Fitting fashion using the internet) zijn vijf oplossingsrichting geïdentificeerd om het aantal retouren in de mode industrie terug te brengen:

1) slimme vragen die beantwoord worden door de consument via het internet zodat een beeld van de lichaamsafmetingen van de consument wordt teruggehaald. (en uiteindelijk de juiste maat van het kledingstuk kan worden geleverd)
2) gebruik van een smartphone of tablet om lichaamsdimensies af te leiden.
3) gebruik van 3D-lichaamsscanners.
4) “convertors” of plug-ins die een ​​goed passend bestaand kledingstuk omzet in lichaamsdimensies. 
5) verkenning van mogelijkheden voor het 3D-printen van kleding.


Het rapport is gebaseerd op literatuuronderzoek, internet-zoekopdrachten en deelname aan internationale conferenties over scannen van het hele lichaam in Lugano. De beschikbare informatie is geclusterd en in de juiste context geplaatst. Gezien de snelle huidige ontwikkelingen pretendeert het rapport niet compleet te zijn, maar biedt een goed startpunt zijn voor bedrijven op zoek naar nieuwe technologieën, leerkrachten en studenten in de mode.